Σελίδες

Τρίτη 17 Μαρτίου 2015

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ




wikipedia


Η δημιουργία και η έκδοση της σχολικής εφημερίδας μέσα από το παρόν εξαμηνιαίο project, στηρίχθηκε στην παιδαγωγική πρόταση του Γάλλου παιδαγωγού Celestin Freinet ( 1896-1966), ο οποίος την πρότεινε ήδη από το Νηπιαγωγείο σημειώνοντας ότι η εφημερίδα με τα γραπτά των παιδιών αποτελεί ένα «δίκτυο φυσικών ενδιαφερόντων» για τους μαθητές και τις μαθήτριες και η αποστολή της στη σχολική και ευρύτερη κοινωνία προσδίδει ένα «μάξιμουμ έντασης στην επιθυμία να ακούγεται κανείς μακριά», πράγμα τόσο αναγκαίο για τα παιδιά. Η έκδοση σχολικής εφημερίδας συνδέεται άμεσα με το ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου και ικανοποιεί διδακτικούς στόχους τόσο ως προς τη διαδικασία έκδοσής της, όσο και ως προς τη θεματολογία της. Στόχοι του σχεδίου εργασίας ήταν η ενεργοποίηση της δημιουργικότητας των παιδιών, η αυτενέργεια, ο αυτοσχεδιασμός, η ικανοποίηση από τη συμμετοχή στη σχολική πράξη. Η καλλιέργεια της επικοινωνίας, των δεξιοτήτων της αναζήτησης και εύρεσης πληροφοριών, η χρήση των νέων τεχνολογιών. Η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας και ομαδικότητας, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών. Η χρήση των ΜΜΕ, η εκπαίδευση των παιδιών στα ΜΜΕ και ιδιαιτέρως στα διαφημιστικά μηνύματα, η παραγωγή ΜΜΕ από τα ίδια τα παιδιά. Η τελική αξιολόγηση του παρόντος σχεδίου κατέδειξε την ενθουσιώδη συμμετοχή όλων των παιδιών ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους ενώ όλοι οι παραπάνω στόχοι ένας προς έναν, εκπληρώθηκαν στο μέγιστο βαθμό. 2 – Περιγράψτε το πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση (1 έως 2 σελίδες). Η έκδοση σχολικής εφημερίδας συνδέεται άμεσα με το ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου και ικανοποιεί διδακτικούς στόχους τόσο ως προς τη διαδικασία έκδοσής της (αναζήτηση θεμάτων, φωτογραφίες και παραγωγή κειμένων, συλλογή και ταξινόμηση υλικού, συνεντεύξεις, σύνθεση στοιχείων, σελιδοποίηση) όσο και ως προς τη θεματολογία της (απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, εμπλουτισμός λεξιλογίου, παραγωγή γραπτού λόγου, ιστορία της γραφής, της τυπογραφίας, της επικοινωνίας, γνωριμία του τόπου και της ιστορίας του, σύνδεση σχολείου και κοινότητας). Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο το γεγονός ότι το μήνα Δεκέμβριο καλύψαμε στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου τις θεματικές «Γνωριμία με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ΜΜΕ» καθώς και «Εφημερίδες» και «Διαφημίσεις» αναδύθηκε το παρόν σχέδιο εργασίας μετά από πρόταση μαθήτριας: «Γιατί δεν κάνουμε κι εμείς μια εφημερίδα;». Το ερώτημα και η μεμονωμένη επιθυμία βρήκε ανταπόκριση από την τάξη και έγινε συλλογικό αίτημα και η απαρχή της καινοτόμου δράσεως. 3 – Περιγράψτε αναλυτικά την καινοτόμο δράση και τη διαδικασία εφαρμογής στο σχολικό πρόγραμμα ή στη σχολική κοινότητα (5 έως 12 σελίδες). Δημιουργία σχολικής εφημερίδας-Γνωστικά αντικείμενα που εμπλέκονται:  Γλώσσα (προφορική επικοινωνία-γραφή- ανάγνωση),  Μαθηματικά (ταξινόμηση, διάταξη, μεγέθη, αρίθμηση [αριθμοί σελίδων- εικόνων-αντικειμένων]),  Πληροφορική (γνωριμία μερών υπολογιστή, σάρωση-αποθήκευση-χρήση πληκτρολογίου, χρήση ψηφιακών ειδών-φωτογραφική μηχανή-αφαιρούμενοι δίσκοι, χρήση λογισμικών σχεδίασης-γραφής, χρήση διαδικτύου, δημιουργία ιστότοπου)  Μελέτη Περιβάλλοντος (φυσικές επιστήμες-γεωγραφία-πολιτισμός),  Δημιουργία και Έκφραση (εικαστικά-δραματοποίηση). Στόχοι : 1. Να ενεργοποιηθεί η δημιουργικότητα των παιδιών 2. Να παρακινηθούν τα παιδιά να αυτενεργήσουν και να αυτοσχεδιάσουν 3. Να ικανοποιηθούν από τη συμμετοχή στη σχολική πράξη 4. Να καλλιεργήσουν την επικοινωνία, δεξιότητες αναζήτησης και εύρεσης πληροφοριών 5. Να χρησιμοποιήσουν τις Νέες Τεχνολογίες 6. Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας 7. Να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη και να επιδιωχθεί η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση ιδεών 8. Η εκπαίδευση των παιδιών στα ΜΜΕ/ιδιαιτέρως στη διαφήμιση 9. Η παραγωγή ΜΜΕ από τα παιδιά Χρονική διάρκεια Σχεδίου Εργασίας: 6 μήνες (15 Δεκ. 2010-15 Ιουν. 2011) Μαθητικό δυναμικό: 11 νήπια Φύλο: 7 κορίτσια, 4 αγόρια Τόπος: Νηπιαγωγείο Στενημάχου Ημαθίας Περιοχή: αγροτική Επιλογή θέματος σχεδίου εργασίας (γνωριμία με τις εφημερίδες κατά τις Θεματικές Ενότητες του 1ου τριμήνου- Παίζω και μαθαίνω με τα μέσα επικοινωνίας) -Γιατί δεν φτιάχνουμε κι εμείς μια εφημερίδα; (Πετρούλα, το Δεκέμβριο 2010) Διαμόρφωση Σχεδίου Εργασίας 1. Προετοιμασία Δραστηριότητες:  Μελετάμε επισταμένως τις εφημερίδες, έντυπες και διαδικτυακές για να δούμε το περιεχόμενό τους, το σχήμα, τα είδη τους.  Ψάχνουμε στο διαδίκτυο για να βρούμε στοιχεία για την εκτύπωση και τα επαγγέλματα  Δουλεύουμε πάνω στις εφημερίδες: -μελετάμε τους τίτλους: τυπογραφικά στοιχεία, τρόπος γραφής-κόβουμε και αντιγράφουμε τίτλους, ταξινομούμε ανά μέγεθος -μελετάμε τις φωτογραφίες: τι εικονίζουν και τι γράφει το κείμενο στο οποίο περιέχονται; Κόβουμε φωτογραφίες και μιλάμε γι αυτές -μελετάμε τα άρθρα: τι γράφουν και πως; Πως γράφονται οι ειδήσεις; Πως γίνεται το ρεπορτάζ; Βρίσκουμε άρθρα που γράφουν για παιδιά, για γονείς, για το περιβάλλον, για αθλητικά-κάνουμε ομαδοποιήσεις/ταξινομήσεις/καταμετρήσεις -μελετάμε τις γελοιογραφίες και τα σκίτσα: πως σχεδιάζονται; Με τι υλικά; Ποιους εικονίζουν; Τι γράφουν; Κόβουμε γελοιογραφίες και κάνουμε δική μας ιστορία. Δημιουργούμε δικές μας γελοιογραφίες -μελετάμε τον καιρό: τι περιλαμβάνει; Πως γράφεται; Μελετούμε την υδρόγειο σφαίρα και το χάρτη. Βρίσκουμε τις αντίστοιχες χώρες, τις πόλεις. Μελετούμε τα καιρικά φαινόμενα, το θερμόμετρο, τους βαθμούς Κελσίου. Επισκεπτόμαστε συχνά το www.meteo.gr . Φτιάχνουμε τη δική μας πρόγνωση καιρού, ζωγραφίζουμε τα καιρικά φαινόμενα. -μελετάμε τα κοινωνικά: ευχαριστήρια και αγγελίες. Τι περιλαμβάνουν; Πως γράφονται; Γράφουμε δικά μας ευχαριστήρια και αγγελίες -μελετάμε τις διαφημίσεις: τι περιλαμβάνουν; Τι διαφημίζουν; Τι γράφουν και με ποιο τρόπο; Με ποιες τεχνικές προσπαθούν να μας πείσουν; Ποια είναι τα είδη των διαφημίσεων; Τι πουλούν και τι εικονίζουν; Κόβουμε διαφημίσεις και τις ταξινομούμε ανάλογα με τα είδη τους ή με το προϊόν. Μιλάμε για τις εμπειρίες μας από αντικείμενα που αγοράσαμε διότι τα είδαμε στη διαφήμιση. Σχεδιάζουμε διαφημίσεις. 2. Σχεδιασμός Αποφασίζουμε:  Την ονομασία της σχολικής μας εφημερίδας (καταγραφή ιδεών-υπερψηφίζεται ο τ. Εφημερίδα)  Την περιοδικότητά της (μηνιαία)  Να καλέσουμε έναν δημοσιογράφο να μας μιλήσει για το έργο του, έναν εκδότη/τρια να μας μιλήσει για την έκδοση.  Να χρησιμοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες για την εκτύπωση και τη δημιουργία  Να χωριστούμε σε ομάδες, να διαμοιράσουμε εργασίες και να αναλάβουμε ευθύνες  Να αναζητήσουμε θέματα μέσα από επισκέψεις στο χωριό αλλά και μέσα από εκδηλώσεις-δράσεις τις τάξης μας Υλικά και μέσα που θα χρειαστούμε:  Ηλεκτρονικός Υπολογιστής  Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή για να φωτογραφίζουμε  Αφαιρούμενος δίσκος USB για τη μεταφορά των φωτογραφιών στον υπολογιστή  Λογισμικά για τη σχεδίαση και τη γραφή (Tuxpaint, word, Microsoft, powerpoint)  Υλικά εικαστικών 3. Υλοποίηση Συγκεντρωτικές σημειώσεις για την έκδοση της Εφημερίδας: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με το θέμα που τους ενδιαφέρει. Μερικά θα φωτογραφίσουν, άλλα θα ζωγραφίσουν, άλλα θα συντάξουν το άρθρο, άλλα θα ασχοληθούν με τον καιρό, με τις γελοιογραφίες ή θα σχεδιάσουν διαφημίσεις, άλλα θα σαρώσουν ή θα σχεδιάσουν στον υπολογιστή. Όλη η τάξη μαζί σε συνεργασία και μετά από ψηφοφορία, αποφασίζει ποια θέματα αξίζει να μπουν στην εφημερίδα και γιατί, ποιες εργασίες από την τάξη, ποιες δράσεις του Νηπιαγωγείου μας. Κάθε φύλλο της Εφημερίδας από εκεί και πέρα αποτελεί ένα μικρό project, όπου οι ομάδες και οι ασχολίες εναλλάσσονται κάθε μήνα, διότι όλα τα παιδιά θέλουν να ασχοληθούν με όλα τα αντικείμενα της εφημερίδας μας. Διανομή: Κάθε φύλλο διανέμεται έγχρωμο από τα παιδιά στους γονείς τους και ασπρόμαυρο στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα. Στέλνεται μέσω Η/Υ σε εκπαιδευτικούς και πολιτικούς φορείς 4. Αξιολόγηση Σύμφωνα με τους στόχους που θέσαμε: o Ενεργοποιήθηκε η δημιουργικότητα των παιδιών (προτείνοντας, σχεδιάζοντας, υλοποιώντας) o Παρακινήθηκαν τα παιδιά να αυτενεργήσουν και να αυτοσχεδιάσουν o Έδειξαν ικανοποίηση από τη συμμετοχή τους στη σχολική πράξη o Καλλιέργησαν την επικοινωνία, τις δεξιότητες αναζήτησης και εύρεσης πληροφοριών o Χρησιμοποίησαν επιτυχώς τις Νέες Τεχνολογίες o Ανέπτυξαν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας, δουλεύοντας με δημιουργική-δημοσιογραφική ανησυχία και ενδιαφέρον o Καλλιεργήθηκε η κριτική τους σκέψη (δημιουργώντας κριτήρια, επεξηγώντας τους λόγους), η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών τους o Πραγματοποιήθηκε μια πρώτη προσπάθεια εκπαίδευσής τους στα ΜΜΕ/ιδιαιτέρως στη διαφήμιση και ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό κι ενδιαφέρον o Οδηγήθηκαν στην παραγωγή ΜΜΕ/εφημερίδας και κατανόησαν ότι αυτή είναι έργο ανθρώπων, επαγγελματιών, με τους οποίους ήρθαν σε επαφή (δημοσιογράφος-φωτογράφος-εκδότρια) o Απομυθοποίησαν τα ΜΜΕ και άρχισαν να τα αντιμετωπίζουν με κριτική διάθεση 5. Παρουσίαση Κάθε φύλλο παρουσιαζόταν με την εκτύπωσή του στους γονείς, κερδίζοντας ιδιαιτέρως κολακευτικά σχόλια. Αποστέλλονταν στην ευρύτερη κοινωνία (σχολική-εκπαιδευτική-πολιτική-ΜΜΕ). Οι γονείς έδειξαν έμπρακτα την αποδοχή του σχεδίου συμμετέχοντας μερικοί αρθρογραφώντας και στηρίζοντας οικονομικά την εκτύπωση της εφημερίδας (σύλλογος γονέων και κηδεμόνων). Στη γιορτή λήξης, παρουσιάστηκε το τελευταίο φύλλο, μια έκδοση που αποφασίστηκε να έχει ως κεντρικό θέμα τις απόψεις των παιδιών σχετικά με τη χρονιά που πέρασαν στο νηπιαγωγείο. Παράλληλα, υπήρχε έκθεση με όλα τα προηγούμενα φύλλα ώστε να είναι ολοκληρωμένη η παρουσίαση. Η χαρά, ο ενθουσιασμός, τα εξαιρετικά καλά σχόλια έφεραν ευφορία, χαρά, αυτοπεποίθηση στα παιδιά, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους, ευχαρίστηση που μετέδωσαν τις ιδέες τους, υπερηφάνεια που κατάφεραν να γίνουν εκδότες- δημοσιογράφοι-φωτογράφοι-σκιτσογράφοι-ζωγράφοι-μάγειρες-διαφημιστές και μετεωρολόγοι!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου